Fietsenmaker – Tiny House Farm

Ik moest eraan geloven. De ketting van mijn fiets rammelt en raggelt op weg naar het werk. Als je mij niet ziet, dan hoor je me wel aankomen. Daarom weer naar de fietsenmaker.

Mijn fietsenmaker zegt waarop het staat: ‘Deze fiets zit vol modder en dat is slecht voor de ketting en de tandwielen. Vandaar dat hij piept en kraakt. Vandaar ook dat de ketting breekt en slap staat. Allemaal slijtage.’

De fietsenmaker heeft gelijk. Het is een drama met mijn fiets. De modderweg voor ons huis, laat mijn fiets heel hard slijten. Voor mijn werk kan ik alleen gebruik maken van een fietsregeling. Het opknappen van een fiets hoort daar niet bij. Net als dat je bij de fietsregeling alleen een nieuwe fiets kan kopen, geen tweedehandse. En daar sta je dan met je goeie gedrag. Bij de fietsenmaker.

Versleutelen

Ik heb afgelopen jaar voor zeker 150 euro aan mijn fiets versleuteld:

  • kapot achterwiel doordat ik keihard in het donker klapte over/in een kuil in de weg;
  • kapotte remkabel;
  • nieuw achtertandwiel;
  • nieuwe ketting;
  • nieuwe banden.

De fiets heeft wel heel veel last van de modderweg bij ons huis. Misschien helpt het om te lopen over de modderweg. Volgens mij is modder, modder. De korrels zand en gruis komen hoe dan ook tussen de ketting en tandwielen. Ook de lagers hebben er last van. Allemaal funest voor de fiets.

Asfaltweg

Het wachten is op de asfaltweg. Meer dan anderhalf jaar fietsen heeft me al flink wat opknapbeurten gekost. Een andere fiets durf ik niet te nemen. Ik weet wel beter. Slijtage is slijtage. Al zegt mijn fietsenmaker dat een gesloten kettingkast helpt. Hij wees naar een tweedehands Giant, die ik vooral ken vanwege inferieure tandwielen. Een fiets waar ik echt niet op kan rijden.

Wat ik eraan kan doen? De fietsenmaker zegt dat ik hem elke avond moet uitblazen met een hogedrukspuit en oliën met fijne kettingolie. De olie die ik erop spuit, schijnt veel te dik te zijn en slecht te zijn voor de ketting.

Knip- en plakwerk

Wat ik nu heb gedaan, een beetje knip en plakwerk. Niet teveel, beetje olie, nieuw kabeltje zodat de versnelling weer schakelt en het afstellen van de ketting. Goed voor een paar weken, hooguit maanden.

Die asfaltweg kan niet snel genoeg komen…

2 comments on “Fietsenmaker – Tiny House Farm

  1. Bastiaan Buesink

    Vergeet dat oliën maar. Moderne kettingolie bevat teflon, en veroorzaakt dus een PFAS-probleem waar je maar rijdt. Het is een kwestie van afwachten wanneer Urgenda de KNWU voor de rechter sleept, en en rijverbod voor alle fietsen (ja, inclusief die van Tom Dumoulin) zonder kettingkast afdwingt.

    • Hendrik-Jan

      O nee, dat klinkt als een misdaad. Die Teflon is vooral waterafstotend, niet modderafstotend. Dat merk ik nu met die kettingolie.

Geef een reactie