Hoe is het met Wolfgang?

jul 16
  •       18
  • 0

wpid-2013-06-12-19.07.16.jpgHoe is het eigenlijk met Wolfgang? Vorige maand schreef ik over mijn nieuwe telefoon Wolfgang. De telefoon van de Aldi die ik in gebruik nam bij mijn nieuwe abonnement van Ben. Eind april had ik hem gekocht – net als Inge – maar ik durfde het afscheid van mijn Samsung pas veel later aan.

De telefoon helemaal geïnstalleerd, doemde spoedig een probleem op. Ik moest om de paar uur mij ineens inloggen. De telefoon herkende de Sim-kaart niet meer. Ik moest er eerst een beetje om glimlachen, maar al spoedig werd het een hinderlijke tik van de telefoon. Waarom schee hij er ineens mee uit?

Beetje speuren op internet. Het bleek vaker voor te komen. Even opsturen en dan doen zij een software update. Inge zei dat dit best een ernstig probleem was. Zeker ook omdat mijn moeder eerder een Wolfgang had teruggebracht met een soortgelijk probleem. Ik ging terug naar de Aldi, maar ik kon mijn geld niet terugkrijgen omdat ik hem al langer dan een maand daarvoor had gekocht.

Daarom met de klantenservice van Wolfgang contact gezocht. Het duurde even voor ik een reactie kreeg: stuur hem maar op met een duidelijke omschrijving van de klacht. Ik omschreef de klacht toch duidelijk in het mailtje? Maar ik bleef kalm en schreef de klacht zorgvuldig op. Ik moest mij om de paar uur opnieuw inloggen.

Het toestel op de post. De Samsung waar ik afscheid van genomen had, moest weer uit de kast gehaald worden. Gelukkig stond alles nog min of meer geïnstalleerd. Ik hoefde niet zoveel aan te passen. Al merkte ik wel weer dat het best weer wennen was. Vooral de vormgeving van de nieuwe Android-versie op de Wolfgang vond ik heel prettig.

Een week later was hij weer terug. Het moederbord was vervangen. Eigenlijk was het hele inwendige van mijn toestel nieuw. Ik nam weer een middag de tijd voor het installeren van mijn Wolfgang. Alles leek koek en ei, totdat ik net klaar met het installeren, mij weer opnieuw moest inloggen. Ik vloekte.

Dit kon toch echt niet waar zijn. Net gerepareerd, maar toch weer kapot. Ik mailde met de service van Wolfgang: stuur je telefoon maar op met een duidelijke omschrijving van de klacht. Blijkbaar is dat het standaard-antwoord als de medewerkers de oplossing niet weten. Dat je al uitgebreid de klacht in de mail bespreekt, wordt in het antwoord niet meegenomen.

Inge installeerde net op dat moment haar nieuwe Ben-abonnement op haar Wolfgang. In de weken dat zij haar toestel in gebruik had, waren er geen problemen geweest. Maar ze was net een paar uur ingelogd op haar nieuwe abonnement of zij kreeg precies dezelfde foutmelding als ik. Zou het aan het telefoonabonnement liggen?

Inge mailde met Ben. In afwachting op hun antwoord deed ik ook maar even niks. Daarom logde ik om de paar uur in op mijn foontje. Het kreeg iets van een ritueel. Keurig om de paar uur inloggen. Alleen vervelend als ik net op internet zat of een foto aan het maken was. Het onderbrak je werk hinderlijk.

Ben was niet snel in de beantwoording. Het duurde een volle week voordat het antwoord in een mailtje kwam. Bij het lezen van de mail moest Inge even opnieuw haar Sim-kaart activeren. Waar lag het probleem volgens Ben?

Ben maakt gebruik van het t-mobile netwerk. Er waren in het verleden problemen geweest met het NL Alert systeem. Hierbij maakt de overheid gebruik van het netwerk van t-mobile. Sommige telefoons reageerden er vreemd op, dan viel hij plotseling uit het netwerk en moest hij opnieuw inloggen. Of batterijen liepen in enkele uren leeg. Als oplossing was er software ontwikkeld om de problemen te lijf te gaan. Alle telefoons waren geüpdated en het probleem was verholpen. Blijkbaar was de update niet meegenomen bij de telefoon van Wolfgang.

Inge belde met de servicedesk van Wolfgang. ‘Stuur het toestel maar op met een duidelijke omschrijving van de klacht’, was het antwoord. Zelfs de medewerkers van de helpdesk antwoorden dit. We stelden een mooi pakket samen. Beide telefoons pasten in de doos die Wolfgang de vorige keer voor mijn telefoon terugstuurde. Een pakket correspondentie erbij, met het antwoord van Ben.

Het is de laatste kans die ik Wolfgang geef. Ik ben het namelijk best een beetje beu. Ik mocht al twee keer mijn toestel installeren, gevolgd door twee keer mijn Samsung installeren. Al mijn services en app’s hebben er geen zin meer in. Ze vinden dat ik wel erg vaak de boel opnieuw installeer. En ik ben het met ze eens.

Dus of mijn Wolfgang bevalt? Nee, niet bepaald. Zeker ook omdat de vermeende reparatie niets heeft geholpen en ik nu alweer een week zonder toestel zit. Het lijkt er een beetje op dat goedkoop duurkoop is…

18 thoughts on “Hoe is het met Wolfgang?

  1. De laatste keer dat ik problemen had met een verbinding die iedere keer wegviel(en dus opnieuw inloggen vereist was) had destijds, jaartje geleden te maken met de versie van de Sim kaart, heb een nieuwe sim-kaart opgestuurd gekregen en de problemen waren verholpen, was toen bij T-Mobile, probleem ligt dus niet direct bij het toestel maar bij Ben en hoe zij hun sims laten communiceren met het netwerk, ik zit nu ook bij een provider die net als Ben niet zijn eigen netwerk beheerd maar als dochter van opereert, hun advies was, zet roaming aan en gebruik het netwerk van de moedermaatschappij voor een betere verbinding en dekking zonder extra kosten, raar eigenlijk, volgende abonnement wordt er een van een van de drie bedrijven met eigen netwerk, al die goedkopere dochter aanbieders hebben toch altijd weer problemen.

    1. De problemen doen zich niet voor in een toestel van Samsung, dus het ligt in dit geval welgelijk bij het toestel waarvan de update niet werkt. Ik heb zelf een vermoeden dat het te maken heeft met de android-versie waar de wijziging van Ben niet werkt.

    1. Ik heb de smartphone AT-AS45D1 van Wolfgang gekocht. Binnenshuis zo goed als geen bereik, mijn provider Telfort geeft aan dat het aan de mobiel ligt. (dat klopt ook , op mijn oude mobiel met dezelfde simkaart was er dekking genoeg)

    1. Ik be n nu al bijna vier weken bezig dat zij mij een accu toe sturen, ik krijg twee weken terug de mededeling alle bescheiden op sturen maar nog geen
      Accu. Nooit meer Wolfgang. Wat een behandeling daar. Ook de Aldi laat het afweten.

  2. Ik heb net een wolfgang gekocht AT-AS45D1 en ik kan vandaag terug naar de winkel, waarom… sim-kaarten worden niet herkent.

    Lijkt erop wolfgang niet echt moeite doet om probleem op te lossen.

    Ik ga zo terug, zal zien of de volgende het wel doet.

    1. Vreemd dat het euvel na twee jaar nog altijd in het toestel zit. Aan de populariteit van mijn artikel maak ik op dat een verbetering van het product niet in zit. Heel jammer…

      1. In de winkel nog een andere geprobeerd, precies hetzelfde probleem. Simkaart wordt niet gelezen. Ik heb nu me geld terug. Beide sim-posities geprobeerd, twee verschillende sim-kaarten.
        Jammer voor de rest leek wel mooi toestel voor het geld, maar telefoon die sim-kaart niet leest is niet meer dan een mini-tablet…..

  3. Rampzalig is het enige dat ik over heb voor de wolfgang en ambiance technology waar hij wordt gerepareerd wanneer je mooie wolfgang kaduuk gaat en natuurlijk niet te vergeten de aldi… de meest klantontvriendelijke winkel mogelijk!
    NOOIT WEER EEN WOLFGANG!!! Ook die van mij een kaduuk moederbord!!
    Wat een troep, verpil je geld er niet aan!!!

    1. Helaas ben ook ik in de valkuil getrapt die Wolfgang heet.
      Ik heb vorige week een AT-AS45LTE gekocht in de webshop.
      Duidelijk aangegeven op de website, dat factuuradres en afleveradres van elkaar veschilden. De website heeft er n.b. zelf een tweede veld voor aangemaakt, waar het afleveradres in kan worden vermeld. Wolfgang meldt dezelfde dag heel communicatief: “shipped.”

      Je raadt het al, dagen zitten wachten op de telefoon die niet kwam, totdat er iemand op het factuuradres, waar tijdelijk niemand is, iemand bij een incidenteel bezoekje het “niet thuis” bericht van postNL vindt.

      Ondertussen al wel via alle mogelijke kanalen (de email van de webshop dus, meer niet) geprobeerd om contact te krijgen met Wolfgang.
      Die meldden enkele uren geleden weer heel communicatief: “shipped.”

      Inmiddels wel de reis van 240 km ondernomen om de telefoon op te halen aan de andere kant van het land.
      Blijkt er in de doos een refurbished telefoon te zitten, met de tabaksresten nog in de folie.
      En dat terwijl ik toch echt een nieuwe heb besteld, voor de volle mep.

      Wolfgang heeft niet de ballen om de communicatie aan te gaan, en is dus voor mij een eens-maar-nooit-weer ervaring.

      Het toestel zelf heeft ook nog de nodige nukken, waaronder een slecht werkend aanraakscherm en een slechte ontvangst van 3g/4g ten opzichte van andere toestellen.
      Daarmee is ook de eerste indruk van het toestel zelf naadje.
      Advies voor iedere potentiële klant: BLIJF ER WEG!!!

Geef een reactie