Improvisatie op Magnificat Nederlands Calvinisme

Ook het Nederlands Calvinisme kent zijn eigen Magnificat. De lofzang van Maria kreeg achter de psalmberijming een plekje als nummer 2 van de in totaal 12 enige gezangen. Naar mijn idee is het de enige plek dat het lied van een vrouw wordt opgevoerd. In mijn fantasie is het de laatste plek waar Maria nog een positie heeft in het Nederlands Calvinisme.

Omdat het advent is en ik vind dat Maria wel wat meer eer mag hebben, improviseerde ik de laatste weken veel over dit lied. Ik wilde deze improvisatie eigenlijk een plekje geven in mijn orgelmeditatie van 2 weken geleden. Het lukte niet. Daarom op deze laatste adventszondag geef ik de zwangere Maria gelegenheid de lof toe te zingen op de vrucht die ze in zich draagt.

De improvisatie bestaat uit een omlijsting van het koraal. Daarna geef ik liefst 7 improvisaties op lied. De wisselingen zijn op: 0:05 (koraal); 1:06 (1); 2:29 (2); 6:43 (3); 8:01 (4); 9:46 (5); 10:39 (6); 11:33 (7); 13:51 (koraal).

 

One pingback/trackback on “Improvisatie op Magnificat Nederlands Calvinisme

2 comments on “Improvisatie op Magnificat Nederlands Calvinisme

  1. Steven Gort

    Daar gaan we dan:
    0:05 (koraal)
    1:06 (1) subtiel, vind ik heel mooi!
    2:29 (2) de geluiden van de voetpedalen(?) vind ik vooral in dit stuk storend
    6:43 (3) mooi donker, brommend laag bijna. Leuk!
    8:01 (4) na een mooi begin raak ik je kwijt hier 🙂
    9:46 (5) hier moet ik aan slechte film denken waar de griezel niet echt lijkt 😉
    10:39 (6 ) en weer rust. Gelukkig maar!
    11:33 (7) we zetten de aanval in begrijp ik *wapengekletter hoort* *zweet ziet*
    13:51 (koraal)

    Samengevat: well done! Mooi die verschillende stukken. Idee om verder uit te werken. Dezelfde improvisatie op verschillende instrumenten. Dat zou ik nou leuk vinden.

    • Hendrik-Jan

      Het harmonium verkeert niet in opperbeste staat. Met name het pedaal is rumoerig. Hierdoor krijg je veel bijgeluiden. Ik zal er eens een keer werk van moeten maken LOL Wel jammer dat het heel storend is in de tweede improvisatie, het akkoord dat eronder ligt, vind ik persoonlijk erg geslaagd. Ook is de apparatuur waarmee ik opneem niet echt top. Hierdoor kan ik bijvoorbeeld niet vanuit een optimaal standpunt opnemen.

      Bij de 5e improvisatie sla je zeker de spijker op zijn kop. Het wordt te wild en daarmee verlies ik luisteraars. Ik had daar juist het beginmotief moeten vasthouden. Hij lijkt ook teveel op de laatste.

      Veel dank voor je commentaar. Leerzaam!

Geef een reactie