Bureaucratie en ruimtevaart

jul 7
  •       1
  • 0

Raketten en bureaucratie lijken 2 woorden die helemaal niet bij elkaar horen. Toch zijn ze broer en zus. Tenminste als je de woorden van astronaut Wubbo Ockels moet geloven.

Het televisieprogramma 1 vandaag stond gisteren stil bij de laatste lancering van de spaceshuttle. Morgen vertrekt de laatste ‘herbruikbare’ raket in de richting van de ruimte. De Atlantis – met 30 muizen aan boord – maakt dan een 12-daagse een reis naar het internationale bemande ruimtestation ISS. Na terugkomst wordt het ruimteveer nog tentoongesteld waarmee het doek definitief gevallen is voor de spaceshuttles.

Bij het interview met Wubbo Ockels kwam ook even het ongeluk met de Challenger op 28 januari 1986 aan de orde. Het ongeluk kostte de bemanning – 7 astronauten – het leven. Het maakte destijds op mij een grote indruk als 10-jarig jongetje. Temeer omdat er ook een onderwijzeres meeging aan boord. Ze zou onderweg haar leerlingen lesgeven over de ruimte.

Wubbo Ockels had een jaar eerder met de Challenger zijn ruimtevaart gemaakt. Ook een indrukwekkende gebeurtenis. In het interview gisteren haalde hij ook even de oorzaak aan. Het zou komen door een lek uit een stuwraket. Een medewerker had hiervoor gewaarschuwd, maar een manager luisterde hier niet naar. Zijn prestige werd belangrijker gevonden dan de veiligheid. ‘Verdomde bureaucratie’, mopperde de eerste Nederlandse astronaut. Wel was hij zeer te spreken over de gang van het onderzoek, waarbij niets en niemand gespaard werd.

Het zette mij aan het denken over hoe het vaak in organisaties gaat. Maar weinig managers luisteren echt naar hun medewerkers. Met veel frustatie als gevolg. Als dan de veiligheid in het geding is, moet het extra frustreren. Volgens mij ligt de sleutel van de oplossing in een verdeling van de verantwoordelijkheden. Waarbij de eindverantwoordelijke de verschillende deelverantwoordelijkheden delegeert en hierbij op zijn medewerkers vertrouwt.

Misschien is vertrouwen wel de grootste sleutel tot succes.

One thought on “Bureaucratie en ruimtevaart

  1. Goede laatste zin, dat is exact de sleutel tot een organisatie zonder bureaucratie. Delegeer niet alleen taken maar ook de verantwoordelijkheid maar doe dit niet zonder de betrokkenen te voorzien van voldoende kennis zodat deze zijn kunde maximaal kan benutten.

    Waarom schrijf ik deze reactie. Ik zie in productie omgevingen zo vaak hele peramides van organisaties er boven staan. Maar dan is de vraag waar haal ik als software programeur de meeste kennis vandaan hoe een machine / installatie dient te functioneren en dus effectief het eindproduct dient te worden geproduceerd. Juist bij een operator welke laag geschoold is en in 50% van de gevallen van buitenlandse komaf is (wat overgens helemaal niks uitmaakt, maar wil er maar even mee benadrukken dat met deze mensen net zo goed valt te communiceren / te werken). Op het moment dat je de mensen op de vloer bij het proces betrekt levert dat schatten aan praktische informatie op, voelen ze zich betrokken bij het proces en gaat de kwaliteit en de kwantiteit van de productie omgeving er op vooruit.

    Omdat ik bij veel verschilde type van bedrijven kom in de voedingsmiddelen industrie zie ik de verschillen tussen bedrijven met een vlakke organisatie structuur en een organisatie met een verticaal uitgebouwde structuur. Bij de bedrijven waar de man of vrouw op de werkvloer de verantwoordelijkheid heeft over zijn of haar product, zijn de medewerkers veel beter gemotiveerd en worden er veel minder tot bijna geen “Stomme” fouten gemaakt als bij bedrijven waar de verantwoordelijkheid verticaal door de organisatie wordt gedragen. Daar worden fouten / problemen per definiete afgeschoven en heeft niemand iets fout gedaan maar het gaat wel verkeerd. Ook zijn in dit soort organisaties problemen veel moeilijker te achterhalen, omdat iedereen een soort van verstoppertje speeld.
    Het advies is altijd zie een fout of probleem wat is ontstaan niet als iets ergs, waar gewerkt wordt worden namelijk altijd fouten gemaakt, maar zie het als een uitdaging tot verbetering van je proces.

Geef een reactie